مهر ۱۴, ۱۴۰۳

خلاصه اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۲

0

گزارش شبکه برون‌مرزی هیسپان تی‌وی + مصاحبه با دکتر محمدرضا نادی

 

 

ایران در سال ۱۴۰۲ به دنبال افزایش جایگاه خود در جهان به عنوان یک بازیگر تأثیرگذار اقتصادی بوده است.

دیپلماسی منطقه‌ای و همسایگی ایران در سال ۱۴۰۲ میلادی گسترش یافت. ایران و روسیه در ماه مه قرارداد ساخت راه‌آهن رشت – آستارا را امضا کردند که گام مهمی در تکمیل کریدور شمال – جنوب است که شمال اروپا و جنوب آسیا را به هم متصل می‌کند.

در بیست و سومین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای که در ماه ژوئیه در دهلی نو برگزار شد، ایران رسما به عنوان نهمین عضو این سازمان منطقه ای پذیرفته شد.

رئیس جمهور آفریقای جنوبی در ماه اوت در نشست خبری مشترک با سران روسیه، چین، برزیل و هند به طور رسمی از موافقت سران بریکس برای پذیرش عضویت رسمی ایران در این گروه خبر داد.

در حال حاضر، کشورهای عضو BRICS دارای ۴۵ تریلیون دلار ثروت برای سرمایه گذاری و ۳۶ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان هستند که بالاتر از سهمیه ۳۰ درصدی G7 است.

آنها در ماه دسامبر از امضای توافقنامه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا که شامل روسیه، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و بلاروس است خبر دادند.

در حوزه انرژی، تولید نفت به حداقل ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز رسید. رئیس جمهور ایران همچنین در هفتمین نشست سران کشورهای عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز در الجزایر شرکت کرد.

ایران در سال ۱۴۰۲ با راه اندازی ۴۷۵ پروژه به ارزش ۵٫۵ میلیارد دلار توانست حجم بیشتری از سرمایه گذاری خارجی را جذب کند.

دیپلماسی اقتصادی دولت و عضویت آن در سازمان های منطقه ای مانند گروه شانگهای و بریکس از جمله نقش اساسی در دستیابی به این هدف داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *